POLI Bloggerz

Follower

Tuesday, September 27, 2011

Perjuangan I

BAB 1

di pagi subuh itu, udara yang sejuk dan nyaman menyelubungi sanubari. Terdapat sebuah rumah yang terletak jauh dari pandangan orang. Penghuninya serba daif. Hasil mereka hanyalah dengan mengambil upah menorah getah. Teratak yang mereka bina ini adalah ehsan daripada tuan tanah yang membenarkan mereka tinggal di sini. Tuan tanah tersebut hanya mahu dikenali sebagai Tuan Syed. Katanya cukuplah sekadar mengetahui nama hadapan agar lebih mesra. Sungguh karim dan aisyah tidak mengetahui siapa tuan syed. Karim dan aisyah punya 3 orang anak. Yang sulung bernama fazrul, yang kedua fazril dan yang bongsu faizul. Hanya itulah harta yang mereka ada. Sebagai seorang abang yang sulung fazrul sering membantu ibu dan ayahnya menjaga makan minum adik – adiknya disamping menoreh jika ada kelapangan. Puas en. Karim menasihati anak sulungnya itu, namun fazrul tetap berkeras mahu membantu walaupun tahun ini dia akan menduduki peperiksaan SPM.

Berlainan pula dengan fazril yang sering sahaja meminta – minta dan tidak rajin berusaha mendapatkan sesuatu. Acapkali, dia dan fazrul bertekak. Hal ini membuatkan pn. Aisyah sedih sekali. Sungguhpun begitu, fazril dan fazrul sering sahaja bersepakat sekiranya sesuatu itu mendatangkan faedah pada kedua – dua belah pihak. Pada tahun ini, fazril akan menduduki peperiksaan PMR. Masanya banyak dihabiskan di rumah sahaja atas alasan mentelaah buku demi masa depan. Si kecil faizul pula seorang anak yang pendiam. Tidak pernah membantah dan sering sahaja dibuli oleh abangnya fazril. Sungguhpun begitu, faizul tidak pernah berdendam dengan abangnya itu. Pada faizul, abangnya itu selalu berada disisinya ketika en. Karim dan pn. Aisyah tidak berada dirumah. Ketika bersama fazrul pula faizul sering bertanyakan soalan berkaitan pelajarannya. Tahun ini faizul bakal menduduki peperiksaan UPSR. Nyata sekali ketiga – tiga anak en. Karim dan puan aisyah mempunyai karenah tersendiri. Walaupun sikap anak – anak mereka memeningkan kepala namun ada satu lagi persoalan yang lebih memeningkan.

“bang, mana kita nk dapat duit bang? Tahun ini semua anak – anak kita menduduki peperiksaan. Hasil daripada upah menorah pula hanya mampu menampung makan minum kita je bang. Apa kita nak buat ni bang?”

“awk bersabar la. Saya sendiri tengah fikir apa nak buat. Saya tahu anak – anak pun dah segan nak belajar. Cikgu pula walaupun tidak meminta yuran namun saya tetap terasa segan. Tambah – tambah dengan cikgu akmal tu. Semua yuran anak – anak kita dia bayarkan tahun lepas.”

“apa kata abang minta bantuan tuan syed?”

“tuan syed?”

En. Karim tiba – tiba senyap. Memikirkan sesuatu. Jasa tuan syed terlalu besar apabila tuan said membenarkan dia anak beranak mendirikan serta mendiami teratak ini. Mana mungkin en. Karim mahu meminta bantuan tuan syed lagi.

Bersambung...

No comments: